KUALA LUMPUR, 28 Okt (Bernama) -- Penglibatan lebih banyak syarikat swasta dalam penajaan sukan memberi petunjuk bahawa industri sukan negara sedang menuju ke arah perkembangan yang lebih baik.
Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata syarikat swasta kini melihat penajaan tersebut bukan lagi sekadar tanggungjawab sosial tetapi sebagai pelaburan pemasaran.
"Mereka (syarikat swasta) meletakkan nama mereka pada acara-acara sukan yang dapat mengembangkan pasaran mereka, perbezaan pendekatan inilah sesuatu yang perlu kita galakkan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Industri Sukan Malaysia (KISMAS) 2010 di sini Khamis.
Selain itu, beliau berkata penganjuran kejohanan sukan bertaraf antarabangsa turut membantu perkembangan industri tersebut.
"Penganjuran sesuatu sukan contohnya kejohanan badminton, meskipun kalah, kita mendapat faedah dari satu sudut yang lain iaitu dapat mempopularkan nama negara.
"Atau kejohanan sepak takraw, walaupun kita kalah tapi kita dapat mempromosikan produk kita Gajah Emas (bola takraw)," katanya.
Terdahulu dalam ucapan perasmian konvensyen itu, Ahmad Shabery menyeru usahawan tempatan supaya segera memasarkan produk berkaitan sukan, khususnya bola sepak takraw, ke peringkat antarabangsa.
"Seperti Indonesia mereka merupakan pengeluar bulu tangkis utama. Jika kita tidak mengambil peluang memasarkan produk kita, tidak mustahil negara besar seperti China pada masa akan datang akan mendominasi pasaran tersebut," katanya.
Beliau berkata kerajaan juga kini dalam usaha menjadikan persatuan-persatuan sukan sebagai badan yang mampu berdiri sendiri dan tidak perlu bergantung kepada bantuan kerajaan.
Perancangan jangka masa panjang itu, katanya amat berkait rapat dengan perkembangan industri sukan di negara ini.
Lebih 300 peserta menghadiri konvensyen yang diadakan kali kedua dan antara lain bertujuan memberikan pendedahan dan maklumat terkini mengenai strategi industri sukan negara selaras dengan Model Baru Ekonomi.
-- BERNAMA
Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata syarikat swasta kini melihat penajaan tersebut bukan lagi sekadar tanggungjawab sosial tetapi sebagai pelaburan pemasaran.
"Mereka (syarikat swasta) meletakkan nama mereka pada acara-acara sukan yang dapat mengembangkan pasaran mereka, perbezaan pendekatan inilah sesuatu yang perlu kita galakkan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Industri Sukan Malaysia (KISMAS) 2010 di sini Khamis.
Selain itu, beliau berkata penganjuran kejohanan sukan bertaraf antarabangsa turut membantu perkembangan industri tersebut.
"Penganjuran sesuatu sukan contohnya kejohanan badminton, meskipun kalah, kita mendapat faedah dari satu sudut yang lain iaitu dapat mempopularkan nama negara.
"Atau kejohanan sepak takraw, walaupun kita kalah tapi kita dapat mempromosikan produk kita Gajah Emas (bola takraw)," katanya.
Terdahulu dalam ucapan perasmian konvensyen itu, Ahmad Shabery menyeru usahawan tempatan supaya segera memasarkan produk berkaitan sukan, khususnya bola sepak takraw, ke peringkat antarabangsa.
"Seperti Indonesia mereka merupakan pengeluar bulu tangkis utama. Jika kita tidak mengambil peluang memasarkan produk kita, tidak mustahil negara besar seperti China pada masa akan datang akan mendominasi pasaran tersebut," katanya.
Beliau berkata kerajaan juga kini dalam usaha menjadikan persatuan-persatuan sukan sebagai badan yang mampu berdiri sendiri dan tidak perlu bergantung kepada bantuan kerajaan.
Perancangan jangka masa panjang itu, katanya amat berkait rapat dengan perkembangan industri sukan di negara ini.
Lebih 300 peserta menghadiri konvensyen yang diadakan kali kedua dan antara lain bertujuan memberikan pendedahan dan maklumat terkini mengenai strategi industri sukan negara selaras dengan Model Baru Ekonomi.
-- BERNAMA
Comments
Post a Comment